الرئيسية » » الحب بين الواقع والخيال والانتقال من مرحلة الاعجاب الى الحب

الحب بين الواقع والخيال والانتقال من مرحلة الاعجاب الى الحب

تم النشر > يوم الاثنين، 28 ديسمبر، 2015 | 1:15 ص

الحب بين الواقع والخيال والانتقال من مرحلة الاعجاب الى الحب

في البداية لازم نعرف تعريف الحب " ونجاوب على سؤال ما هو الحب ؟

الحب : هو شعور بالانجذاب والإعجاب نحو شخص ما، أو شيء ما، وقد ينظر إليه على أنه كيمياء متبادلة بين إثنين، ومن المعروف أن الجسم يفرز هرمون الأوكسيتوسين المعروف بـ "هرمون المحبين" أثناء اللقاء بين المحبين. " المصدر ويكيبيديا .

 الحب في الخيال 

الحب في الخيال بالظبط زي واحد بيألف قصة وبيخرجها بس في خياله يعني مثلا شخص اعجب بشخص تاني وحبه وكل ده حصل في الخيال مش معنى كدة ان الحب ده مش حقيقي هو حبه بس من غير ما يفكر في الواقع وبعد كدة رسم حياة في خياله وقصة حب كبير وانه هيكمل مع الشخص الل بيحبه حياة سعيدة وهنا المشكلة انه كمل القصة ونقل نفسه من مرحلة الاعجاب الى الحب من غير ما يفكر في الواقع واستمتع بالحب في خياله والنتيجة في الاخر هتكون صدمة من الواقع .

الحب في الواقع

الحب في الواقع هو انك تشوف الحقيقة كاملة من غير خيال والشخص اللي بيحب في الواقع لما بتبدأ مرحلة الاعجاب بشخص معين بيفكر في الواقع ومش بيسيب نفسه انه يستمتع بخياله وبعد ما بيفكر في الواقع بيجي الواقع يفرض عليه انه ينتقل من مرحلة الاعجاب الى الحب او ينسحب من مرحلة الاعجاب .

الخلاصة : انت في ايدك تختار تحب في الخيال وتستمع بيه بس خد بالك ان نسبة كبيرة بتتصدم .
او انك تحب في الواقع وتفكر قبل ما تنقل نفسك من مرحلة الاعجاب الى مرحلة الحب كويس وساعتها لو الواقع فرض عليك تتنقل لمرحلة الحب هتكون فرصة الصدمة اقل بكتير من الحب في الخيال .

الكاتب : صابر عزيز


0 التعليقات :

إرسال تعليق

ابحث في الموقع

الأكثر مشاهدة

-->