الرئيسية » , , » 9 نقاط مهمة لضمان نجاح واستمرار مشروعك - سنه اولى بزنس

9 نقاط مهمة لضمان نجاح واستمرار مشروعك - سنه اولى بزنس

تم النشر > يوم الاثنين، 27 يونيو، 2016 | 12:39 م

9 نقاط مهمة لضمان نجاح واستمرار مشروعك - سنه اولى بيزنس

9 نقاط مهمة لضمان نجاح واستمرار مشروعك - سنه اولى بيزنس

* حدد فكرة وأهداف محددة للمشروع


فكرة بدء أي مشروع هي الفكرة اللي بتتطابق مع رغبات وطموحات صاحب الفكرة، ولبدء مشروعك الأول انت محتاج تضع تصوراتك لمنتج او خدمة بيحتاجها الناس، ومن الممكن يكون المنتج موجود بالفعل لكنه مبيوصلش لأماكن معينة، او يكون منتج جديد بالفعل، او حتى خدمة بيرغب صاحب المشروع في تقديمها لأشخاص مبتوصلهمش الخدمة، ودايما في أفكار جديدة ممكن تقديمها للجمهور حتي لو كانت تطوير لأفكار قديمة.

بعد كدا بنيجي لمرحلة تحديد الاهداف الأساسية من المشروع، فهل أهدافك تحقيق الاستقلال المالي فقط، او بناء مشروع لحسابك وببيعه لاحقا لمستثمر كبير بعد ما ينجح، ام انه مشروع العمر بالنسبة لك.

• إختار اسم وشعار مناسب للمشروع

رغم ان البعض هينظر الى ان دا سابق لوقته الا انه فعليا وعمليا ممكن يساعد على بلورة الفكرة الكاملة للمشروع، فوضع اسم للمشروع هيساعد على تحديد اهدافه ضمن الإطار العام للاسم، نفس الموضوع بالنسبة لإختيار الشعار واللي المفروض يكون جزء لا يتجزأ من ملامح المشروع، لأن الشعار الجيد هو اسلوب للوصول للنجاح في العمل والشعار ربما يكون سبب رئيسي في نمو المشروع فيما بعد، للسبب دا بننصحك تختار لمشروعك الاسم والشعار بدقة.

• وضع تصور لإحتياج المشروع لشركاء وفريق عمل 

السؤال الرئيسي هنا، هل مشروعك محتاج شريك ولا هتكون قادر علي ادارته بنفسك، مفيش مشكلة ان اكتشفت انك محتاج شريك أو عدد من الشركاء لإنجاح المشروع، ولكن بيشترط الدقة في الاختيار من بين الأشخاص ذوي الثقة والمؤهلين للعمل الجاد الخالي من العواطف. بننصحك تختار الشخص اللي منظوره للفكرة مطابق لمنظورك وبيشاركك افكار النجاح.
ونفس الامر ينطبق علي اختيار فريق العمل اللي هيشاركك تنفيذ الفكرة والعمل معاك في المشروع.

• وضع business plan وملخص لتنفيذها

خطة العمل المفروض تلخص جميع إحتياجاتك لاطلاق مشروعك، بداية من دراسات الجدوي، والعلاقة بينك وبين المستثمرين الاخرين والشركاء المحتملين وحتى المصارف، وطبيعة القروض اللي ممكن تحتاجها، والوثائق والتراخيص والموافقات. ومن الممكن تلجأ للعديد من الكتب والمراجع اللي هتفيدك وتقدملك كتير من الاجوبة عن كيفية وضع خطة العمل.


• وضع marketing plan وملخص لتنفيذها

نجاح أي مشروع مرتبط بالتعرف علي مفهوم السوق الخاص بيه، وحاجاته، وبالتالي البحث في اساليب تلبية تلك الاجتياجات، وهنا بتظهر أهمية وضع استراتيجية ناجحة للسوق اللي هينافس فيه المشروع، وتنمية المشروع حسب السوق، وفي الاغلب يفضل يبدأ صاحب المشروع في اكثر شي في السوق هيقدر يحقق من خلاله انسجام مع امكانياته، وموارده.

• عمل تحليل شامل لسوق المنافسة 


ودا نقصد بيه تجميع البيانات عن اكثر الشركات الموجودة في السوق والتي بتعتبر اكبر الشركات المنافسة لك، والبحث ومعرفة جميع ما يقدموه وتحديد ما ينقصك وما يمكن أن يميزك عنهم ويمكن دراسة بعض المشاريع المشابهة الي دخلت في السوق وفشلت في تسويق منتجها والبقاء.


• وضع تصوراتك لتطوير المشروع

رغم ان العملية دي ممكن تكون مبكرة عند العديد من الاشخاص بخصوص مشروع مبتدأ، الا انها بتعتبر عند الكثير من الاشخاص اللي نجحت مشاريعهم من الاسس بتقود عملية النجاح، و النظرة المستقبلية لوسائل التطوير الي بيحتاجها المشروع هي ضمان قوي للنجاح القادم ، فصاحب المشروع اللي نشاطه تقديم خدمات معينة يجب عليه بناء تصورات عن معنى الخدمات المستقبلية اللي هيستطيع تقديمها فيما بعد، وان كان في مجال المنتجات، فهل في مثلا منتج جديد بيفكر في طرحه مستقبلا. دا بالاضافة الى طبيعة العمليات التي هتقوم بيها الشركة ومين الاشخاص اللي هيتولو القيادة لتحقيق النجاح للشركة، ومن المفترض انها تكون عمليات مرنة بحيث يمكن الاضافة عليها او الحذف حسب الحاجة والضرورة.

• توفير التغطية المالية المناسبة


وهي من أهم العمليات بالنسبة لأي مشروع، لأنها بتتصل وبشكل مباشر بالاستقرار، فحساب مصادر التمويل للمشروع والتغطية اللازمة له، وكيفية هذه التغطية هي اللي هتعني الاستمرار، ويفضل القيام بالحسابات دي بشكل شهري ودوري في السنة الاولى، ويتبعها بشكل ربعي للسنة الثانية ودا ضمانة للمتابعة والاطلاع.

• توفير التغطية القانونية اللازمة

وهو امر مهم جدا للتعامل في اي مشروع خوفا من الوقوع في اي من مشاكل قانونية من الممكن أنها تكلف الشركة غرامات طائلة في بدايتها، ويفضل تعيين مستشار قانوني للشركة، بالاضافة الى محاسب قانوني لمتابعة المعاملات في الدوائر اللي على تماس مع نشاط الشركة وتقنينها زي ضريبة الدخل او ضريبة المبيعات والجمارك وغيرها.

وكدا يكون انتهي مقالنا.

بوست : ارتقاء للتسويق الالكتروني

0 التعليقات :

إرسال تعليق

ابحث في الموقع

الأكثر مشاهدة

-->