Home » » هل يمكن تغيير الطبع - و هل تغيير الطبع غير تغيير الشخصية ؟

هل يمكن تغيير الطبع - و هل تغيير الطبع غير تغيير الشخصية ؟

هل يمكن تغيير الطبع - و هل تغيير الطبع غير تغيير الشخصية ؟
هل يمكن تغيير الطبع - و هل تغيير الطبع غير تغيير الشخصية ؟

في البداية يجب الاجابة عن هذه  الاسئلة : 

هل الطبع هو الشخصية اوهو شيء مختلف عن الشخصية او هو جزء من الشخصية ؟  الاجابة هي : ان طبع الانسان مش شخصيته الطبع جزء من الشخصية .

 والشخصية هي مجموعة الطباع الي بتتعامل بيها مع الناس و بالتالي بتكون الشخصية الخاص بيك وجزء كبير من الطباع دي بتتكون من المجتمع اللي بتعيش فيه ومن الشخصيات اللي حواليك .. فمثلا لو عاش طفل و هو شايف ابوه بينافق الناس سيكتسب طبع النفاق و بالتالي سيتعامل مع الناس بطبع النفاق . 

والسؤال هنا هل لو اتغير الطبع هتتغير الشخصية ؟

لو اتغير طبع واحد بس هيحصل تغيير في الشخصية بس بنسبة بسيطة او بنسبة مستوى الطبع ده على مستوى الشخص .. كلام مش مفهوم هقولك  مثال :

واحد من طبعه انه بخيل جدا بس طبعه بردو بيحب الناس ومش بيكدب وبيساعد الناس ومرح وبيضحك كتير .. وغيير من طبعه واصبح مش بخيل هل معنى كدة ان شخصيته كلها اتغييرت طبعا لا .
هتلاحظ تغيير في جزء من شخصيته انه اصبح مش بخيل بس باقي الطباع هي هي .

هل يمكن تغيير الطبع وتغيير الشخصية ؟

ان حد يغير طبعه ده شيء سهل جدا بس الصعب تغيير الشخصية كاملة لان علشان تغيير الشخصية كاملة هتحتاج تغيير كل الطباع وده صعب بس ممكن يحصل بس على فترة طويلة ممكن عشرات السنين . بس تغيير الطبع اسهل بكتير . مثلا واحد طبعه كائيب ممكن يتغيير بس لو هو عايز يتغيير من جواه واحد تاني طبعه بخيل ممكن يتغيير بس لو هو عايز يتغير من جواه ... الخ

الخلاصة : علشان تغير طبعك سهل جدا بس تكون من جواك عايز تتغير بجد لكن لو من جواك مش عايز تتغير مستحيل تغيير طبعك . فا لو نفسك تغير من طبعك وتحسن شخصيتك للافضل اتغير من جواك هتلاقي الموضوع سهل انك تغير طبعك .

الكاتب : صابر عزيز


المقال يعبر عن رأي الكاتب ولايعبر بالضرورة عن رأي الموقع



تابعنا على

الاكثر مشاهدة